11. Kom met verhalen

‘Kom vanavond met verhalen
Hoe de oorlog is verdwenen,
En herhaal ze honderd malen:
Alle malen zal ik wenen’.

 

(gedicht Leo Vromans)

 

In deze lesbrief staan 10 verhalen over de bevrijding van onze regio. Het schrijven van die verhalen is heel erg leuk werk. Aan jou de taak om het elfde verhaal te schrijven. De verhalen tellen mee voor een cijfer voor geschiedenis en daarnaast zoeken we de mooiste verhalen er uit en die komen in de schoolkrant te staan. Het zou heel mooi zijn als het ook een verhaal over onze regio zou zijn, maar dat hoeft niet persé. Wel moet het natuurlijk eigen werk zijn. Het moet een nieuw verhaal worden, dus niet een verhaal overschrijven of via knippen en plakken van internet halen. Je mag wel een gedeelte uit een boek in eigen woorden weergeven, maar dan moet je de bronnen vermelden. Je kunt kiezen uit honderden onderwerpen als het maar iets te maken heeft met de oorlog, de bevrijding, de gevolgen van de oorlog of racisme in onze tijd.

 

Hoe kom je aan een onderwerp en aan materiaal?

Ik heb eerst even gekeken wat ik thuis had (het dagboekje van mijn schoonmoeder, vervolgens heb ik even bij mijn moeder geïnformeerd (het sigarendoosje van omke Pieter) daarnaast kun je iemand interviewen (het verhaal van Piet Veeninga). Je kunt een foto van een verzetsmonument maken en daar een verhaal bij schrijven. Kies het liefst iets wat nog niemand anders gekozen heeft. De bibliotheek heeft een hele verzameling boeken over de oorlog. Je kun op internet zoeken, video’s bekijken enz. enz. .

 

Wat moet je inleveren?

Je mag het doen op een manier die jou het meeste aanspreekt. Kun je goed tekenen, probeer dan een strip te maken of maak eigen illustraties. Eventueel neem je een behangrol en zet je daarop je verhaal. Of je verzamelt uit kranten stukjes over 60 jaar bevrijding. Plakt die op A4-formaat papier en schrijft er bij: welke krant, datum en dan jouw commentaar. Er is van alles mogelijk.

 

Een verhaal zonder woorden

Hieronder zie je tekeningen van Alfred Kantor, uit Tsjechië. Van eind 1943 tot juni 1944 verblijft hij in Auschwitz en daarna in een werkkamp in Schwarzheide bij Dresden. In juni 1945 maakt hij in twee maanden 127 tekeningen over zijn verblijf in het kamp. Het is een verhaal zonder woorden. Misschien inspireert dit je tot een gedicht, tekening, affiche, verhaal …..

 

In ieder geval, veel succes.

 

 

 

 

 

 

Ook op het internet kun je veel over de Tweede Wereldoorlog vinden. Om bijvoorbeeld iets over concentratiekampen in Nederland uit te zoeken, kun je op de volgende websites kijken:

·        www.hetklokhuis.nl/lees/dossiers en kies dan voor Westerbork

  • www.tarissing.cybercomm.nl/ concentratiekamp.html
  • www.nmkampvught.nl
  • www.westerbork.nl
  • www.auschwitz.nl - kijk bij holocaust – kampen

 

Je vindt hier antwoorden op vragen als:

Hoeveel concentratiekampen waren er in Nederland?

Waar stonden die kampen?

Voor wie waren die kampen?

Waarom zijn er in Westerbork 102.000 stenen geplaatst?

Wat beelden die stenen uit?

In welk land ligt Auschwitz?

Hoeveel mensen zijn er in Auschwitz vermoord?

 

Wie hebben Auschwitz bevrijd?

Hoeveel overlevenden troffen zij aan?

Hoe was het leven in die kampen?

Enzovoort, enzovoort.

 

Kijk ook eens op www.annefrank.nl Hier krijg je allemaal ideeën en tips hoe je het aan kunt pakken.

 

Over Anne Frank zijn al heel veel verhalen geschreven. Je kunt dat natuurlijk kiezen maar het is vaak veel interessanter om iets te kiezen wat nog nooit iemand heeft beschreven. Kijk dus eerst even thuis of daar iets ligt. Zoek iets uit over jouw familie of jouw dorp. Wie in jouw buurt zou je misschien kunnen interviewen? Staat er een verzetsmonument bij jouw in de buurt? Zit daar misschien een verhaal in?

 

Ik hoop dat ik je voldoende ideeën gegeven heb om zelf aan de slag te gaan.

 

In ieder geval, heel veel succes.

 

 

We hebben 8 gasten en geen leden online

klaarkamp_6.jpg
fluitenterpentijd.jpg