3.4 Otto Lilienthal

Otto Lilienthal: Hij leerde de mensen het vliegen

"To invent an airplane is nothing. To build one is something. But to fly is everything."

 

"Sacrifices must be made."

 

Reisleider: Beste leerlingen. Wie de luchtvaart wil bestuderen kan niet om Otto lilienthal heen. Daarom maken wij nu een virtuele busreis naar Anklam in Duitsland. Daar bevindt zich het Otto lilienthalmuseum. Kijk, we rijden het terrein al op. Je kunt gewoon in de bus blijven zitten want het leuke van deze virtuele busreis is, dat je gewoon met de bus door het museum kunt rijden. Zo dadelijk komen onze rondleiders in de bus en die zullen jullie alles vertellen over dit museum. Ik zou zeggen, ga er maar even recht voor zitten, want daar zijn onze rondleiders al en ze stellen zich zelf wel even aan je voor.

Rondleider 1: Mein Nahme ist Marinus en ik heet jullie allemaal welkom in het Otto Lilienthal museum in Anklam in Duitsland. 

Rondleider 2: Und meine Nahme ist Albert en ik ben sinds kort rondleider in dit museum. Mochten jullie wat te vragen hebben dan onderbreken jullie ons maar. Het is tenslotte jullie reisje

Rondleider 1: Otto Lilienthal is de uitvinder van de vliegkunst. Je moet hem de vader van de luchtvaart noemen, maar wij Duitsers zeggen altijd: Hij leerde de mensheid het vliegen.

Ilse: Was de Engelsman George Cayley niet de vader van de luchtvaart?

Verteller 2: De Engelsen zeggen dat hun George Cayley de vader van de luchtvaart is, maar de echte vader van de luchtvaart is natuurlijk onze Otto Lilienthal. Hij leerde de mensen echt vliegen. George Cayley  liet in 1853 z'n koetsier een vluchtje van 300 meter maken, maar niemand kent de naam van die koetsier en er zijn geen foto's van. Vergelijk dat eens met onze Otto. Hij maakte zo'n 2000 vluchten en daar zijn meer dan 138 foto's van gemaakt. 

Durk: Zijn er ook filmpjes van de vluchten van Otto Lilienthal? 

Verteller 1: Nee, helaas niet. Die kunnen we jullie niet laten zien. Otto Lilienthal leefde van 1848 tot 1896 en de film is uitgevonden door de gebroeders Lumière in Frankrijk in 1895. Het is dus  zo goed als zeker dat er geen film van Lilienthals vluchten gemaakt is.

Verteller 2: Otto Lilienthal was al heel jong gefascineerd door de vlucht van vogels. Hij bestudeerde uitgebreid het vliegen van ooievaars en de vorm van hun vleugels. Daar maakte hij honderden tekeningen van. Hij schreef daar ook een boek over. Dat boek heet: Der Vogelflug als Grundlage der Fliegerkunst.  Het vliegen van vogels als basis voor de vliegkunst. Hier zie je het boek en daaronder een paar tekeningen uit dat boek.

Verteller1: Net als Cayley was Otto Lilienthal op zoek naar een manier om een vliegtuig te bouwen. George Cayley stopte veel tijd  in het ontwikkelen van een motor voor een vliegtuig. Dat deed Otto niet. Hij richtte zich vooral op het bestuurbaar maken van zijn toestellen. Hij bouwde zweefvliegers waarbij hij zelf in de vleugel hing en met zijn lichaamsgewicht kon hij het toestel besturen.

Ilse: Wat voor schoolopleiding heeft Otto Lilienthal gedaan?

Verteller 2: Na een opleiding aan de Technische School in Potsdam begon hij met zijn vliegexperimenten in 1867. In 1891 maakt hij zijn allereerste vlucht. Het was een zweefvlucht van iets meer dan 25 meter. Twee jaar later werden dit al glijvluchten van meer dan 250 meter en later heeft Otto vluchten van 350 meter gemaakt. Lilienthal heeft in totaal zo'n 2000 vluchten gemaakt. In totaal bouwde hij 15 eendekkers en 3 tweedekkers

Verteller 1: Lilienthal was een echte doener. Hij bleef nooit lang achter de tekentafel zitten en ging steeds weer in z'n werkplaats experimenteren. Hij was ook niet bang uitgevallen, want elke vlucht met een nieuw type maakte hij zelf. 

Durk: Lilienthal vloog zonder motor. Hoe kon hij dan in de lucht komen? Hoe startte hij?

 

Verteller1: Zoals je misschien weet, kan een vliegtuig alleen maar vliegen als het voldoende snelheid heeft. De lucht moet eerst met behoorlijke snelheid rondom de vleugel blazen, zodat er voldoende lift optreedt. Dat deed Lilienthal als volgt. Hij nam zijn vliegtuig mee naar een heuvel. Daar nam hij dan een flinke aanloop de heuvel af, tot hij voldoende snelheid had om te kunnen vliegen. Vervolgens gleed hij door de lucht verder naar beneden. Later bouwde Lilienthal bij Berlijn een kunstmatige heuvel, zodat hij dichter bij huis z'n vliegtuigen kon testen.

  

Ilse: Hoe bestuurde hij z'n vliegtuig en hoe landde hij eigenlijk?

Verteller 2:  Hij bestuurde zijn zweefvliegtuig door zijn lichaamsgewicht te verplaatsen. Net zoals tegenwoordig zeilvliegers dat nog doen. Alleen zeilvliegers hangen nu lager onder hun delta vlieger en daarom kunnen ze hem goed besturen. Lilienthal kon z'n toestel een beetje besturen. Echt goed besturen was er niet bij. Daarom ontwierp hij steeds weer betere toestellen. Het landen deed hij net zoals een eend dat doet. Vlak voor de landing deed hij de vleugel iets omhoog en de voeten naar voren. Meestal ging dat goed.

Durk: Ging het ook wel eens fout. 

Verteller 2: Ja, helaas wel. Op 9 augustus 1896 maakte Lilienthal een fatale vlucht. Ik zei je al dat de besturing van de vliegtuigen van Lilienthal nog niet geweldig was. In die tijd was Otto net bezig om de besturing te verbeteren. Daar was hij nog niet klaar mee. Door een windstoot raakte hij de controle over de besturing van zijn vliegtuig kwijt. Hij stortte naar beneden en stierf de volgende dag. De laatste woorden van Otto Lilienthal waren: Offers moeten nu eenmaal gemaakt worden. 

Verteller 1: Daarmee komen we al weer aan het einde van deze rondleiding door het Otto Lilienthal museum. Ik wil jullie nog even wijzen op onze website: http://www.lilienthal-museum.de  en tot slot nog even op een andere uitspraak van Lilienthal: 

'Een vliegtuig uitvinden is niets, er één bouwen is iets, maar vliegen is alles'.

Tot ziens en vergeet niet om de rondleiders een fooi te geven.

Dirk Corporaal 21-05-06

(Veel afbeeldingen die je hier ziet komen van de site van het Lilienthalmuseum)

startpagina

 

We hebben 3 gasten en geen leden online

fluitenterpentijd.jpg
achterweg.jpg